God kommunikation nyckeln till stressfritt julfirande
God kommunikation nyckeln till stressfritt julfirande
I takt med att julmusiken skruvas upp i butikerna, julgranar dyker upp i varje gathörn samtidigt med julklappsjägare med något vilt i blicken ökar behovet av julkommunikatörer lavinartat. Det är inte mindfullness som behövs för att få julfrid. Det är god kommunikation.
Det är dags att anlägga en mer professionell syn på den kärleksfulla högtiden jul. Vanligtvis sansade människor med jobb där de dagligen och stundligen fattar beslut baserat på fakta och erfarenhet verkar helt tappa sin professionella förmåga när det blir dags att göra upp om julaftons körschema eller prioritera bland juluppgifterna.
Det är då vi kommunikatörer behöver rycka in och öka julfridsfaktorn. Vad som ger julfrid och vad som kan tas bort i det hårt ansträngda julschemat beror naturligtvis helt på målgruppen. Att enas om det kräver förstås en workshop. Gör en minivariant. Samla närmaste julfirargrupp och fram med post it-lapparna. Gör en inventering av alla julförberedelser ni ägnar er åt i gruppen. En sak per lapp-regeln gäller. Skriv upp allt! Luta fisk, leta grisfötter, vrida klenäter. Ge gärna varje deltagare en egen färg så blir enasdelen i miniworkshopen visuell. När post it-lapparna är slut sätter ni upp dem i en jättestor fyrfältare där du har juleffekt på den lodräta axeln och tid/pengar på den andra axeln. Åtminstone de saker som hamnar i rutan liten juleffekt som tar mycket tid och är dyrt borde kunna rensas bort. Samtidigt blir det intressanta diskussioner om vad som egentligen ger hög juleffekt. Leta reda på en bra julspellista på Spotify, en hyacint och lite glögg kanske räcker långt? Skickligt ledd av en julkommunikatör kan en så här enkel miniworkshop innebära att urgamla måsten försvinner utan känslostormar.
Ett annat område där god kommunikation är användbar i julstressartider är förstås den rena kommunikationsplaneringen, gärna kryddad med lite förändringskommunikation. Konservatismen i juletid är särskilt utbredd bland yngre barn vars tvärsäkra påstående om vad ”vi alltid brukar göra när det är jul” brukar baseras på erfarenheten från förra året. Bra då att ha koll på hur man jobbar med kommunikation som ledningsverktyg. Som lite inspiration avslutar jag med ett exempel på kommunikationsplanering där syftet är att få julfirarna i kvarteret att dansa långdans utomhus på julafton.
Steg 1 Målgruppsanalysen
Vilka ingår i din julfirargrupp? Vilka gillar dans? Kan alla dansa? Artros, reumatism och nya höftleder är överrepresenterat i äldre åldersgrupper. Vilka avskyr förändringar? Vilka fryser? Sedan kommer nästa grupp som ska involveras för att du ska få en riktigt lång dans. Hur är grannarna? Vilka gillar farthinder och regler, vilka kan omöjligt sopsortera, vilka gillar att festa? För att få dem att omfamna din idé behöver du tänka ut vilka frågor de här olika grannarna kommer att ställa, och vilka invändningar de kan komma att ha. En sak är säker. De tänker inte som du.
Steg 2 Kommunikativt mål – göra, känna, veta– vad ska ni göra och hur kan du påverka alla i din julgrupp att faktiskt göra det du tänkt ut?
A Göra-målet i det här fallet är det enkelt. Du ska införa långdans i kvarteret på julafton.
B Känna-målet. För att få kvarteret att vilja dansa långdans på julafton behöver de kanske känna: nyfikenhet, gemenskap, enkelhet.
C Veta-målet skulle kunna vara att julfirarna i kvarteret behöver veta tid och plats, och hur det praktiskt kommer att gå till. Komplettera hårda fakta med bilder, beskrivningar och exempel som göra att alla på din gata kommer att längta efter att det ska bli dags för långdans i bästa Fanny- och Alexanders stil. Det här kan bli årets höjdpunkt i julfirandet.
Steg 3 Aktivitetslista
Förhandsinfo till informella ledare, möten för att skapa delaktighet och så vidare…
Själv skulle jag rekommendera att samlas när Kalle är slut, att ni börjar vid ditt hus och dansar från hus till hus – tills tåget blir längre och längre. Ha lyktor eller facklor som rekvisita och se till att placera mindre rörliga firare på bra fönsterplats. Det blir kul och stämningsfullt, kostar inte en krona och kan enkelt bli verklighet tack vare vara god kommunikation.